تلاش صربستان برای جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود کشتار سربرنیتسا
کد خبر: 4211874
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹

تلاش صربستان برای جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود کشتار سربرنیتسا

دولت صربستان در تلاش است مانع از اعلام روز جهانی بزرگداشت کشتار مسلمانان در سربرنیتسا شود.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، صربستان هرگونه حرکت بینالمللی برای بزرگداشت قتل عام مسلمانان بوسنیایی در سربرنیتسا به دست نیروهای صرب در سال 1995 را رد می‌کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به زودی آماده رأی‌گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای می‌شود که 11 جولای را روز جهانی یادبود نسل‌کشی در سربرنیتسا در سال 1995 اعلام می‌کند.

اما پیش‌نویس قطعنامه با مخالفت شدید صربستان و همچنین منطقه صرب‌نشین در جمهوری بوسنی و هرزگوین مواجه شده است.

یک دادگاه بین‌المللی مستقل به این نتیجه رسیده است که یک نسل‌کشی در سال 1995 در یوگسلاوی سابق در جریان جنگ بوسنی رخ داده است.

بر اساس اطلاعات دیپلماتیک مقر سازمان ملل، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، به مقر سازمان ملل خواهد رفت و در نشست‌های روزهای 22 و 23 آوریل شرکت خواهد کرد.

حضور رئیس جمهور صربستان با هدف جلب حمایت از مخالفان قطعنامه پیشنهادی در مورد نسل‌کشی و رأی‌گیری احتمالی درباره آن در مجمع عمومی است. این درحالی است که در شورای امنیت روسیه به عنوان متحد صربستان می‌تواند چنین قطعنامه‌ای را وتو کند. 

در 11 جولای هر سال، سالگرد کشتار سربرنیتسا را گرامی می‌دارند.

این بدترین قتل عام اروپا پس از جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید؛ در جریان قتل آما سربرنیتسا 8372 مسلمان بوسنیایی کشته شدند که بیشتر آن‌ها مردان، افراد مسن و کودکان بودند.

این قتل عام توسط واحدهای ارتش جمهوری صرب بوسنی به فرماندهی راتکو ملادیچ و با مشارکت واحد شبه نظامی عقرب‌های صربستان انجام شد. این درحالی بود که سازمان ملل منطقه سربرنیتسا در مجاورت رودخانه درینا در شمال شرقی بوسنی و هرزگوین را منطقه‌ای امن و تحت حفاظت نیروهای سازمان ملل اعلام کرده بود.

در آوریل 2013، تومیسلاو نیکولیچ، رئیس جمهور صربستان، رسماً بابت این کشتار عذرخواهی کرد، اما از توصیف این حادثه به عنوان نسل‌کشی اجتناب کرد.

در 22 نوامبر 2017، دادگاه کیفری بین‌المللی ژنرال صرب راتکو ملادیچ را به حبس ابد و به ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی در طول جنگ بوسنی محکوم کرد.

انتهای پیام
captcha